Transparantie is van essentieel belang voor het organiseren van evenementen ten behoeve van goede doelen. Begin september hebben wij aangekondigd dat de verkoop via Koopjekaartje.nl per direct zou worden stopgezet. Dit leidde tot een telefoontje van het Reformatorisch Dagblad, waarin wij onze ervaringen hebben gedeeld. Wij hebben hierbij benadrukt dat het onwenselijk is dat een concertorganisator ook een platform beheert waar kaarten van derden worden verkocht.
Enkele weken geleden maakte Eelco Slingerland van concertorganisatiebedrijf Flying Eagle op zijn eigen website bekend onlinekaartverkoop via Koopjekaartje te stoppen. „We hebben geen vertrouwen meer in deze partij”, schreef Slingerland. „Dit besluit is genomen na meerdere malen deze organisatie per mail en telefonisch te hebben aangesproken op hun voorwaarden.”
Slingerland schrijft dat Koopjekaartje niet op tijd aan zijn betalingsverplichtingen voldoet. „U moet dan denken aan het overmaken (van geld, JV) binnen zeven werkdagen na een concert.”
„Ik was helemaal klaar met Versteeg”, zegt Slingerland in een telefonisch gesprek. Uiteindelijk kreeg hij na lang aandringen zijn geld, een bedrag van enkele honderden euro’s.
Bijdrage in het Reformatorisch Dagblad zaterdag 5 oktober 2024. Het hele artikel lezen in het RD, klik dan HIER.
Het grootste risico van een dergelijke constructie is dat de gelden die binnenkomen via het platform voor andere doeleinden worden gebruikt, zoals het dekken van verliezen van eigen evenementen die niet rendabel blijken te zijn. Dit kan leiden tot financiële problemen voor zowel de kopers als de betrokken goede doelen. Hoewel onze zaak op een goede manier is afgehandeld, is het schrijnend om te lezen en te horen hoe veel koren, musici en met name goede doelen de dupe zijn geworden van deze praktijken.
Als organisator vinden wij het daarom van groot belang om altijd open en transparant te zijn, vooral wanneer het gaat om evenementen voor een goed doel. Bezoekers moeten er zeker van kunnen zijn dat elke euro die zij doneren, ook daadwerkelijk bij het goede doel terechtkomt waarvoor gecollecteerd wordt.
Het vertrouwen van ons publiek en de betrokken organisaties is een waardevol goed dat niet lichtvaardig mag worden geschonden. Daarom zetten wij ons in voor een heldere communicatie over de financiële stromen rondom onze evenementen. Dit betekent niet alleen transparantie naar de bezoekers, maar ook naar de betrokken partners en goede doelen.
In een tijd waarin vertrouwen een schaars goed is geworden, is het des te belangrijker om als organisator onze verantwoordelijkheid te nemen en zorgvuldig om te gaan met de financiële middelen die aan ons worden toevertrouwd. Op deze manier blijven we de integriteit van onze organisatie en van de goede doelen waarvoor wij ons inzetten waarborgen.